صفر تا صد واردات قطعات خودرو در ایران

در مورد چه چیزهایی صحبت می کنیم؟ واردات قطعات خودرو در ایران ، ترخیص لوازم یدکی از گمرک ایران ، مدارک مورد نیاز ،. مالیات، نکاتی مهم در رابطه با واردات، مجوزهای مورد نیاز واردات قطعات خودرو.بر اساس آخرین اطلاعات…
واردات قطعات خودرو
time-icon

در سریعترین زمان ممکن خدمتگذاریم

money-back-icon-1

مدعی منصفانه ترین قیمت  هستیم

online-support-icon-1

همیشه پاسخگو و همراه شما هستیم

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید: 02128428174

در مورد چه چیزهایی صحبت می کنیم؟

  • واردات قطعات خودرو در ایران ،
  • ترخیص لوازم یدکی از گمرک ایران ،
  • مدارک مورد نیاز ،

.

  • مالیات،
  • نکاتی مهم در رابطه با واردات،
  • مجوزهای مورد نیاز واردات قطعات خودرو.

بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در طی امسال واردات افزایش چشمگیری داشته است. بیشترین درصد واردات حدود 58.4 درصد از کل واردات مربوط به واردات لوازم یدکی خودرو بوده است. کل ارزش این واردات حدود با ارزش کل 1.72 میلیارد دلار (افزایش 96.28 درصدی در سال) بوده است. در ادامه در مورد آمار و جزئیات واردات قطعات خودرو در ایران صحبت می‌شود.

واردات قطعات خودرو در ایران

صنعت ماشین سازی در ایران بعد از صنعت پتروشیمی یکی از صنعت­های بزرگ می­باشد. ایران به طور عمده در حدود 70 سال پیش مونتاژ اتومبیل و کامیون‌های غربی را برای توسعه سیستم­های تولید داخل در ایران را آغاز کرده است. براساس داده‌های انجمن بین المللی تولیدکنندگان اتومبیل‌، ایران در سال 2016، 1.16 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است که از این تعداد 1.07 میلیون خودروی سواری و 90 هزار کامیون است که نسبت به سال گذشته 18.6 درصد افزایش داشته و از نظر میزان تولید در رده شانزدهم جهان قرار دارد. از سال 2011 تا 2015، ایران از نظر تولید خودرو در رتبه‌های سیزدهم، هجدهم، بیستم، هجدهم و شانزدهم در جهان قرار داشته است. در حال حاضر حدودا، بیش از 20 شرکت خودروسازی چینی در زمینه تجارت قطعات و وسایل نقلیه، مونتاژ و تولید قطعات، همکاری ساخت خط تولید و سرمایه گذاری و تأسیس کارخانه با ایران همکاری کرده‌اند.

علاوه بر اینها واردات قطعات خودرو یکی از تجارت­های پر سود در ایران است که البته مقصد بیشتر این محموله‌هایی که وارد ایران می­شوند شرکت­های تولیدکنند­ه قطعات خودرو و خودرو سازان می­باشد.

ترخیص قطعات خودرو از گمرک

ترخیص لوازم یدکی از گمرک ایران

واردات لوازم و قطعات خودرو در ایران بیشتر از کشورهای آلمان، چین، کره جنوبی، ژاپن و همچنین دبی می­باشد که جدیدا دبی خودش را به یکی از قطب­های لوازم یدکی خودرو تبدیل کرده است.

مانند هر وسیله وارداتی دیگر واردات قطعات مستعمل خودرو و حتی نو از راه گمرک جمهوری اسلامی ایران وارد ایران می‌شوند، که صد البته برای اینکه بتوانید خیلی سریع محصولات را از گمرک خارج کنید و متحمل ضررهای سنگین نشوید باید تجربه و اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید و با اکثر قوانین آشنایی داشته باشید. اگر شما تجربه لازم در این مورد را ندارید می­توانید از شرکت‌هایی که در ایران هستند و این وظیفه را انجام می‌دهند کمک بگیرید.

در زیر تعدادی از قوانین و شرایط لازم برای ترخیص قطعات خودرو از گمرک ایران را برای شما توضیح خواهیم داد. اولین نکته اینکه منظور ما از ترخیص قطعات خودرو از گمرک این است که صاحب لوازم خودرو و یا اینکه نماینده قانونی شخص، بتواند مجوز خروج لوازم یدکی را از گمرک دریافت کند که برای گرفتن این مجوز شخص باید یک سری مراحل قانونی و مجوزهای لازم را دریافت کند که به این فرایند ترخیص کالا از گمرک می­گویند.

اولین نکته برای گرفتن مجوز ترخیص گرفتن مجوز از سازمان استاندارد است، به این صورت که این قطعات خودرو باید دارای استانداردهای مورد تایید از سازمان استاندارد باشند، در غیر اینصورت مجوز ورود این قطعات را ندارید.

در زیر لیست شرکت‌هایی را می­گوییم که مورد تایید سازمان استاندارد ایران هستند. موتور کره جنوبی، شرکت رنو فرانسه، شرکت پژو فرانسه، شرکت  nicnaman ، شرکت نئوپلن آلمان، شرکت سانتاز اسپانیا، شرکت هیوندای، شرکت ولو سوئد و … از جمله شرکت‌های مورد تأیید جهت واردات هستند.

مدارک مورد نیاز شما برای ترخیص لوازم یدکی از گمرک

  • ترخیصیه، به معنی تسویه حساب با شرکت حمل کننده است.
  • بارنامه، که در آن اطلاعاتی در مورد محصول است.
  • گواهی مبدا، بازرگانی کشورمان این گواهی را صادر می­کنند که شامل اطلاعات در مورد قطعات و همچنین کشوری که این قطعات را از آن وارد کرده­ایم.
  • فاکتور، که از طرف فروشند صادر شده است.
  • بیمه نامه
  • قبض انبار
  • پروفرما، که اطلاعات مورد نیاز از فروشنده، قطعات، قیمت لوازم، قیمت کل محموله و تعداد لوازم
    ثبت سفارش، مجوزی است که وزارت بازرگانی برای ورود قطعات صادر می­کند.
  • لیست عدل بندی، که چینش قطعات را نشان می­دهد.
  • گواهی بازرسی، که شرکت بازرسی این گواهی را بعد از بازرسی لازم ثبت می­کند، که نشان می‌دهد کالای ثبت شده با کالای وارد شده یکی است.

بعد از اینکه مدارک را تحویل دادیم باید اظهارنامه را پر کنیم که باید نهایت دقت را در پر کردن این اظهار نامه داشته باشیم.­ در مراحل بعدی گمرک تمام صحت اطلاعات با این اظهار نامه مقایسه می‌کند تا اگر تناقصی وجود داشته باشد ترخیص لوازم از طرف گمرک انجام شود. در مرحله بعدی پرونده به دایره فنی داده می­شود. اگر بدهی نداشته باشد صلاحیت فرد تایید می‌شود.

مالیات واردات قطعات خودرو

مالیات بر ارزش افزوده بر روی واردات قطعات خودرو

مالیات برارزش افزوده هزینه­ای نیست که شما بر روی کالاها در کشور مبدا پرداخت می­کنید بلکه هزینه­ای است که شما در گمرک ایران علاوه بر هزینه حمل و نقل باید پرداخت کنید.

نکاتی مهم در رابطه با واردات قطعات خودرو

  • اگر واردات قطعات خودرو خود را در بوشهر انجام دهید شامل تخفیف خواهید شد.
  • امروزه بزرگ‌ترین بازار لوازم خودرو را دبی دارد.
  • کشورهای همچون آمریکا، ژاپن، آلمان و کره جنوبی بیشترین صادرات را در خاورمیانه در رابطه با لوازم و قطعات خودرو دارند.
  • تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو یا لوازم یدکی خودرو با توجه به نوع وسایل و کشور وارد کننده تعیین می‌شود.

سوالات متداول :

ایا امکان واردات قطعات خودرو خصوصا انجین (موتور)مستعمل خودرو های  وارداتی وجود دارد ؟

ورود کالای مستعمل مستلزم اخذ مجوز کمیسیون ماده 1 در سازمان توسعه تجارت می باشد. در حال حاضر برای انجین مستعمل و نیز قطعات مستعمل آن مجوز صادر نمی شود. در هر حال باید به مرجع مزبور مراجعه نمائید.

کد تعرفه ورودی اجزا و قعات رگلاتور را لطفا اعلام کنید. رگلاتور مورد نظر برای تنظیم فشار گاز سی ان جی در محصول نهایی که در خودرو استفاده میشود کاربرد دارد. ایا این مجموعه قطعاتی که به صورت جدا جدا وارد میشوند به صورت یکجا در کد تعرفه 84818090 قابل دسته بندی هستند یا باید هر یک جداگانه اچ اس کد بخورند؟

طبق قائده 2 الف اگر قطعات وارده حتی بصورت منفصله مشخصات اساسی رگلاتور کامل را داشته باشد در ردیف خود رگلاتور طبقه بندی می شود در غیر اینصورت طبق یادداشت 2 قسمت شانزدهم هر کدام در ردیف مربوطه قابل طبقه بندی است. قطعات نام برده شده به جز Gasket 8484 بقیه در همان ردیف اعلامی طبقه بندی می شود. به هر حال چون قاعده 2 الف مشکل آفرین است بهتر است طبق ماده 43 قانون امور گمرکی قبل از ورود از دفتر تعرفه گمرک ایران استعلام تعرفه بعمل آورید.

 امکان واردات قطعات استوک خودرو از دبی وجود دارد ؟ چه با کارت بازرگانی چه بدون کارت ؟

منظورتان از قطعات استوک چیست؟ در عرف بین الملل منظور از کالای ته انباری و از مد افتاده است و نه دست دوم و کارکرده، یعنی نو می باشد ولی قدیمی است. برای این کالا باید همانند همه کالاها، کارت بازرگانی داشته باشید و کالا را در سامانه تجارت خارجی (NTSW) ثبت سفارش نمائید. چنانچه ثبت سفارش شد، بقیه اقدامات طبق روال معمول انجام می گردد (تخصیص ارز، ورود کالا، اظهار به گمرک و …)

آیا امکان واردات انواع قطعات مستعمل یا دسته دوم خودروهای سواری به جهت تعمیر، بازسازی و ارائه مجدد قطعات به بازار برای استفاده مجدد می باشد ؟

برای واردات باید کارت بازرگانی داشته باشید و کالا را در سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش نمائید. ورود کالای مستعمل ممنوع (طبق ماده 42 آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات) مگر با اجازه کمیسیون ماده 1 مستقر در سازمان توسعه تجارت که بعید است برای قطعات مستعمل خودرو اجازه ورود صادر شود.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

تماس سریع ، همیشه پاسخگو هستیم