آیا با نحوه ترخیص کالا از گمرک آشنا هستید؟

در مورد چه چیزهایی صحبت می کنیم؟ ترخیص کالا از گمرک به چه معناست ، مراحل ترخیص کالا از گمرک ، هزینه ترخیص کالا از گمرک،. مدت زمان ترخیص کالا  از گمرک ، حقوق ورودی کالا در گمرک ،امور گمرکی…
ترخیص کالا از گمرک
time-icon

در سریعترین زمان ممکن خدمتگذاریم

money-back-icon-1

مدعی منصفانه ترین قیمت  هستیم

online-support-icon-1

همیشه پاسخگو و همراه شما هستیم

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید: 02128428174

در مورد چه چیزهایی صحبت می کنیم؟

.

امور گمرکی و ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین مراحل واردات و صادرات کالاها و اقلام مختلف می‌باشد. این کار قوانین و رویه خاص خود را دارد و تمام افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف باید بر اساس این قوانین اقدام به ترخیص کالاهای خود از گمرک نمایند. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین نکات و قوانین مربوطه را معرفی کنیم.

ترخیص کالا از گمرک به چه معناست؟

گمرک یک سازمان دولتی است که وظیفه اجرای قوانین کنترلی واردات و صادرات و انبار کردن کالاهای مختلف را بر عهده دارد. ترخیص کالا از گمرک به معنای دریافت مجوز قانونی برای وارد کردن کالایی به کشور یا خروج آن از کشور مربوطه است. این کار نیازمند دریافت مجوز از مراجع مربوطه و اجرای تمام روندهای قانونی برای این کار است. برای کار افراد و شرکت‌ها می‌توانند مستقیم برای ترخیص کالا اقدام کنند و یا از افرادی واسطه به نام ترخیص کار کمک بگیرند. اولین و مهم‌ترین الزام قانونی برای ترخیص کالا از گمرک داشتن کارت بازرگانی است.

کالاهای صادراتی به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از این کالا به عنوان کالای مجاز صادراتی شناخته می‌شوند، برخی دیگر نیز کالای مشروط صادراتی هستند و دسته دیگری از کالاها به عنوان ممنوع صادراتی شناخته می‌شوند. ترخیص هر کدام از نمونه کالاهای گفته شده نیازمند اخذ مجوز مربوطه و پرداخت هزینه‌های متفاوت است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

نحوه ترخیص کالا بر اساس قوانین مربوطه و طی مراحل مشخص صورت می‌گیرد. مراحل و روند ترخیص کالا از گمرک تقریبا در تمام دنیا مشابه است اما هر کشور قوانین ترخیص کالا خاص خود را با توجه به شرایط کشور دارد. این قوانین و مراحل با توجه به مراجعه به بخش‌های مختلف گمرک صورت می‌گیرد. تفاوتی ندارد شما به عنوان صاحب کالا یا نماینده وی در پی انجام این کار باشید، به هر حال مراحل کار یکسان است.

فرض کنید تمام مراحل دریافت مجوز واردات و خرید کالای موردنظر از شرکت‌های خارجی انجام شده است. پس از انجام مراحل خرید، کالا به گمرک وارد شده و در انبار کالاهای گمرک ذخیره می‌شود. برای ورود کالا به انبار باید وسیله حمل کننده بر روی باسکول رفته و پس از مشخص شدن وزن و سایر مشخصات به انبار تحویل داده می‌شود. قبض مشخصی برای کالایی که به انبار تحویل داده می‌شود تهیه می‌شود.

پس از انبار واحد دیگری که باید به آن مراجعه شود، واحد ترانزیت است. در این مرحله ابتدا اظهارنامه گمرکی تهیه می‌شود. سپس مسئولان مربوطه مدارک مربوط به اظهارنامه و برگه باسکول را بررسی و در صورت نداشتن مشکل آن‌ها را تأیید می‌کند. در مرحله آخر زمان ترخیص کالا است و باید هزینه مربوط به ترخیص کالا را انجام داده تا کالای شما از گمرک ترخیص شود.

یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین توضیحات در مورد مراحل و نحوه ترخیص کالا در قالب یک چارت تهیه شده و در سایت رسمی گمرک قرار داده شده است. با توجه به این چارت باید تمام مراحل را پشت سر گذاشته تا بتوانید کالای خود را ترخیص کرده و از کشور خارج کنید یا آن را وارد کنید.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک

برای ترخیص کالا از گمرک باید هزینه‌های مختلفی با توجه به نوع و حجم کالا پرداخت شود. به عنوان مثال برای تخلیه و بارگیری کالا در انبار و همچنین هزینه بیمه و نگهداری کالا در انبار باید هزینه محاسبه شده پرداخت شود. علاوه بر هزینه‌هایی برای دریافت مجوزهای قانونی و هزینه‌های خدماتی پرداخت شود.

حق ورودی کالا در گمرک نیز یکی از هزینه‌هایی است که برای ترخیص کالا باید پرداخت شود. این هزینه به معنای درصدی از ارزش کالاهای وارد شده است که توسط وارد کننده کالا به گمرک داده می‌شود. پرداخت این هزینه باعث می‌شود واردکننده اجازه ورود کالا به کشور را دریافت کند. این هزینه به حساب اداره خزانه داری کل کشور واریز شده و در واقع جز درآمدهای کشور محسوب می‌شود.

طبق قانون زمان ترخیص کالا  از گمرک تا سه ماه است، یعنی هر کالا از زمان ورود به انبار گمرک به مدت سه ماه می‌تواند در انبار نگهداری شود و در این زمان باید صاحب کالا برای ترخیص آن اقدامات لازم را انجام دهد. در صورت لزوم و پس از تأیید و دریافت مجوزهای لازم می‌توان این زمان را برای دو ماه دیگر تمدید کرد. سامانه رسمی EPL برای ارتباط با گمرک و ثبت درخواست‌های مختلف ترخیص کالا به منظور واردات و صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه از سال 1392 راه اندازی شده است و تمام افراد باید درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند.

شرکت‌ها و نهادهای مختلفی در زمینه مشاوره ترخیص کالا از گمرک فعالیت می‌کنند. این نهادها با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان خود در زمینه ترخیص کالا از گمرک به شما کمک می‌کنند. به این ترتیب ترخیص کالا و امور گمرکی به صورت کامل و در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

تماس سریع ، همیشه پاسخگو هستیم